User: Guest  Login
Author(s):
Rehn, Flavio
Title:
Design and Characterization of a Filter for MEMS Sensor Data for the Control of Cold Gas Actuators in Suborbital Missiles
Translated title:
Entwurf und Charakterisierung eines Filters für MEMS Sensordaten zur Regelung von Kaltgasaktuatoren in Suborbitalraketen
The WARR e.V. participates in the long-term endeavour to establish a European small-satellite launch provider by developing a cold gas reaction control system (RCS) for stabilizing the upper stage of a suborbital technology demonstrator during instable flight. The RCS is tested on a ground-based test facility resembling an inverse pendulum. This thesis aims to support the RCS development by designing a filter for attitude determination with commercial-of-the-shelf-components (COTS). Two filter a...     »
Translated abstract:
Die WARR e.V. beteiligt sich am langfristigen Ziel, einen europäischen Kleinsatelliten-Startanbieter zu etablieren, indem sie ein Kaltgas-Lageregelungssystem (Englisch: reaction control system, RCS) entwickelt, um die Oberstufe einer suborbitalen Technologiedemonstrator-Rakete während einer instabilen Flugphase zu stabilisieren. Das RCS wird auf einer bodengebundenen Testanlage getestet, die einem inversen Pendel ähnelt. Diese Arbeit zielt darauf ab, die RCS-Entwicklung zu unterstützen, indem ei...     »
Keywords:
Raumfahrt, Spaceflight, WARR, Filter, MEMS, Sensor, IMU, Rocket, Cold Gas
Subject:
MAS Maschinenbau
DDC:
620 Ingenieurwissenschaften
Advisor:
Dziura, Martin
Referee:
Walter, Ulrich (Prof. Prof. h.c. Dr. Dr. h.c.)
Date of acceptation:
24.01.2019