Original title:
Transport Processes in Li-Ion Batteries Studied by Impedance Spectroscopy and Small-Angle Neutron Scattering
Translated title:
Untersuchung von Transportprozessen in Li-Ionen-Batterien durch Impedanzspektroskopie und Neutronen-Kleinwinkelstreuung
Author:
Hattendorff, Johannes
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Gasteiger, Hubert A. (Prof. Dr.)
Referee:
Gasteiger, Hubert A. (Prof. Dr.); Müller-Buschbaum, Peter (Prof. Dr.)
Subject group:
CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Keywords:
lithium-ion battery, graphite, impedance spectroscopy, tortuosity, Bruggeman, small-angle neutron scattering, coherence length
Translated keywords:
Lithium-Ionen-Batterie, Graphit, Impedanzspektroskopie, Tortuosität, Bruggeman, Neutronen-Kleinwinkelstreuung, Kohärenzlänge
TUM classification:
CHE 140d; CIT 335d
The transport of lithium ions in liquid and solid phases is key to understanding the rate limitations of lithium-ion batteries. Here, two methods are presented to study the transport processes in both domains. First, impedance spectroscopy, guided by the transmission line model in blocking conditions, allows to measure the ionic resistance and tortuosity of electrodes. Second, small-angle neutron scattering is used to study the lithiation of anode graphite particles in situ and operando.
Der Transport von Lithium-Ionen in den festen und flüssigen Phasen spielt eine entscheidende Rolle zum Verständnis der Leistungsgrenzen von Lithium-Ionen-Batterien bei hohen Stromraten. In dieser Arbeit werden zwei Methoden zur Untersuchung der Transportprozesse in beiden Domänen behandelt. Zunächst werden mit Impedanzspektroskopie unter sogenannten blockierenden Bedingungen der ionische Widerstand und die Tortuosität von Elektroden gemessen. Daneben wird mit Neutronen-Kleinwinkelstreuung die Li...     »
Date of submission:
07.11.2019