User: Guest  Login
Original title:
Untersuchung eines laserbasierten Ablegeverfahrens zur Herstellung von hybriden Metall-Thermoplast-Faserverbundstrukturen
Translated title:
Investigation of a Laser-based Automated Tape Placement Process for Manufacturing of Hybrid Metal-Thermoplastic-Composite Structures
Author:
Ehard, Stefan
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Schüppstuhl, Thorsten (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Thermoplast, Hybridstruktur, Tapelegen, Faserverbundwerkstoff, Metalle, Fügen
Translated keywords:
Thermoplast, Hybrid Structure, Tape Placement, Fiber Placement, Composite, Metal, Joining
TUM classification:
WER 440d
Die vorliegende Arbeit befasst sich mit der Entwicklung eines Tapelegeverfahrens zur Herstellung hybrider Metall-Thermoplast-Faserverbundstrukturen. Als Werkstoffkombinationen werden Ti-6Al-4V + CF/PEEK und EN AW 5754 + CF/PA6 untersucht. Ein Bestandteil der Arbeit ist die notwendige Integration von Anlagenkomponenten, um lokale Verstärkungen reproduzierbar herstellen zu können. Geeignete Oberflächenbehandlungen für die metallischen Fügepartner werden anschließend hinsichtlich der erreichbar...     »
Translated abstract:
The present work deals with the development of a tape laying process for manufacturing of hybrid metal-composite-structures. As materials, Ti-6Al-4V + CF/PEEK and EN AW 5754 + CF/PA6 are investigated. A workpackage is the integration of necessary hardware components to guarantee a reliable manufacturing of local reinforcements. Suitable surface treatment methods of the metallic joining partners are analysed in terms of achievable joint strength and suitability for the laser-based process. The...     »