Original title:
Surface Chemistry of Silicon Nanocrystals: Influence on Properties and Applications
Translated title:
Oberflächenchemie von Siliziumnanokristallen: Einfluss auf Eigenschaften und Anwendungen
Author:
Angı, Arzu
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Rieger, Bernhard (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Referee:
Rieger, Bernhard (Prof. Dr. Dr. h.c.); Nilges, Tom (Prof. Dr.); Dasog, Mita (Prof. Dr.); Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
nanotechnology, silicon nanocrystals, surface functionalization, surface chemistry
Translated keywords:
Nanotechnologie, Silizium-Nanokristalle, Oberflächenfunktionalisierung, Oberflächenchemie
TUM classification:
CHE 700d
Silicon Nanocrystals (SiNCs) are promising materials for several applications such as light emitting diodes (LEDs) and bioimaging, due to their attractive properties including size- tunable photoluminescence and bio-compatibility. Surface chemistry of SiNCs plays an important role in tuning the properties to realize targeted applications. In this work, the influence of conjugated surface groups on the optical properties of SiNCs was investigated. The effect of surface characteristics obtained v...     »
Siliziumnanokristalle (SiNCs) sind vielversprechende Materialien für verschiedene Anwendungen wie Leuchtdioden (LEDs) und Bioimaging, da sie attraktive Eigenschaften wie z.B. größenabhängige Photolumineszenz und Biokompatibilität aufweisen. Die Oberflächenchemie von SiNCs spielt bei der Realisierung bestimmter Anwendungen eine wichtige Rolle, da die Chemie einen Einfluss auf die Eigenschaften besitzt. In dieser Arbeit wurde der Einfluss konjugierter Oberflächengruppen auf die optischen Eigenscha...     »
Date of submission:
26.06.2018