Original title:
The micromechanical and microstructural characterization of the structural interface at the tendon-bone attachment
Translated title:
Die mikromechanische und mikrostrukturelle Charakterisierung der strukturellen Schnittstelle am Sehnen-Knochen-Befestigung
Author:
Rossetti, Leone
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Bausch, Andreas (Prof. Dr.)
Referee:
Bausch, Andreas (Prof. Dr.); Rief, Matthias (Prof. Dr.); Burgkart, Rainer (Prof. Dr.)
Subject group:
PHY Physik
Keywords:
biological materials, tendon, bone, enthesis, attachment sites, structural interfaces
TUM classification:
PHY 820d
Attachments between dissimilar materials are a common engineering challenge and are known to be likely to rupture, yet the tendon-bone interface is exceptionally resilient. To study the yet unclear reasons for this durability, micromechanical and microstructural studies of porcine samples were performed. A 500µm thick interlayer between tendon and bone was shown to be characterized by a heterogeneous mechanical response, a densely fibrous microstructure and a specific composition. These features...     »
Befestigungen zwischen ungleichen Materialien sind eine technische Herausforderung und sind bekannt, voraussichtlich zu reißen, aber die Sehnen-Knochen-Grenzfläche ist außergewöhnlich belastbar. Um die noch unklaren Gründe für deren Stabilität zu untersuchen, wurden mikromechanische und mikrostrukturelle Untersuchungen von Schweineproben durchgeführt. Eine 500 μm dicke Schicht zwischen Sehne und Knochen zeigte eine heterogene mechanische Reaktion, eine dicht gefaserte Mikrostruktur und eine spez...     »
Date of submission:
10.05.2017