Original title:
Confocal shift interferometry and spectral investigations on indirect excitons at low temperatures
Translated title:
Konfokale Verschiebeinterferometrie und spektrale Untersuchungen an indirekten Exzitonen bei tiefen Temperaturen
Author:
Repp, Jens
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Holleitner, Alexander (Prof. Dr.)
Referee:
Holleitner, Alexander (Prof. Dr.); Finley, Jonathan J. (Prof., Ph.D.)
Subject group:
ELT Elektrotechnik; PHY Physik; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein)
Keywords:
excitons, semiconductor, shift interferometry, Bose-Einstein condensate
Translated keywords:
Exzitonen, Halbleiter, Verschiebeinterferometrie, Bose-Einstein Kondensat
TUM classification:
TEC 030d; PHY 685d; ELT 300d
In this thesis, the photoluminescence of indirect excitons is investigated at low temperatures. The spatial coherence properties of trapped indirect excitons are studied. To this end, a novel confocal shift interferometer is developed. Furthermore, the temporal-spectral dynamics of indirect excitons are explored. The experiments aim to gain insight into a regime where correlations between excitons can be expected and for which a Bose-Einstein condensate formed of excitons has been predicted.
In der vorliegenden Arbeit wird die Photolumineszenz indirekter Exzitonen bei tiefen Temperaturen untersucht. Die räumlichen Kohärenzeigenschaften von gefangenen indirekten Exzitonen werden beobachtet. Zu diesem Zweck ist ein konfokales Verschiebeinterferometer entwickelt worden. Darüber hinaus wird die zeitlich-spektrale Dynamik indirekter Exzitonen erforscht. Ziel der Experimente ist es, Einblicke in ein Regime zu bekommen, in dem Korrelationen zwischen Exzitonen zu erwarten sind und für das e...     »
Series:
Selected Topics of Semiconductor Physics and Technology = Ausgewählte Probleme der Halbleiterphysik und Technologie
Series volume:
ISBN: