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Original title:
Aerodynamic Design Optimisation for Utility Helicopter Drag Reduction
Translated title:
Aerodynamische Optimierung zur Widerstandsreduktion von Transporthubschraubern
Author:
Grawunder, Moritz
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.)
Referee:
Breitsamter, Christian W. M. (Prof. Dr.); Hajek, Manfred (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MTA Technische Mechanik, Technische Thermodynamik, Technische Akustik; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Helicopter, aerodynamic, drag, flow topology
Translated keywords:
Hubschrauber, Aerodynamik, Widerstand, Strömungstopologie
TUM classification:
MTA 300d; VER 505d
Abstract:
In order to reduce helicopter’s fuel flow requirements and emissions, the aerodynamic design of Twin-Engine-Light (TEL) class utility helicopter is revised. A viable approach for achieving efficiency gains is reducing the helicopter’s parasite drag. This is achieved by the development of aerodynamic fairings for the skid-landing-gear and passive flow control devices at the rear fuselage. On aggregate, a parasite drag benefit of 22% is achieved, which corresponds to about 10% fuel flow reduction.
Translated abstract:
Um den Treibstoffverbrauch und die Emissionen von leichten, zweimotorigen Transporthubschraubern zu reduzieren, wurde deren aerodynamischer Entwurf überarbeitet. Den parasitären Widerstand zu mindern ist hierfür ein zielführender Ansatz. Dies wurde durch die Entwicklung von aerodynamischen Verkleidungen für das Landewerk und durch den Einsatz passiver strömungsbeeinflussender Maßnahmen am Heck erzielt. Dadurch konnte der parasitäre Widerstand insgesamt um 22% reduziert werden, was einer Reduzier...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1335927
Date of submission:
09.11.2016
Oral examination:
24.03.2017
File size:
69532080 bytes
Pages:
189
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20170324-1335927-1-8
Last change:
12.04.2017
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