Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.)
Referee:
Lindemann, Udo (Prof. Dr.); Weber, Christian (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau; WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Technisches Änderungsmanagement, Data Mining, Produktstrukturanalyse
Translated keywords:
engineering change management, data mining, product structure analysis
TUM classification:
MAS 030d; WIR 600d
Vielfältige produkt- und prozessbezogene Abhängigkeiten in komplexen Produktentwicklungen führen dazu, dass sich technische Änderungen häufig unerwartet in der Produktstruktur ausbreiten. Die in dieser Dissertation entwickelte und in industriellen Fallstudien erprobte Methodik nutzt Data Mining Verfahren, um auf Basis historischer Änderungsdaten unbekannte Abhängigkeiten in der Produktstruktur zu identifizieren, zu modellieren und zu analysieren – und somit Änderungen in komplexen technischen Sy...     »
Various product and process-related dependencies in complex product development projects lead often to unexpected change propagation in the product structure. The methodology developed in this dissertation uses data mining techniques to identify, model, and analyze unknown dependencies in historical change data. The application in industrial case studies demonstrated its contribution to a successful management of changes in complex engineering systems.
Date of submission:
29.06.2016