Original title:
Advisor:
Zagst, Rudi (Prof. Dr.)
Referee:
Zagst, Rudi (Prof. Dr.); Korn, Ralf (Prof. Dr.); Escobar, Marcos (Prof. Dr.)
Subject group:
MAT Mathematik
Keywords:
Portfolio optimization, Markov chains, affine models
Translated keywords:
Portfoliooptimierung, Markovketten, affine Modelle
TUM classification:
WIR 150d; MAT 600d
This thesis deals with the portfolio optimization problem of an investor who aims to maximize the expected utility of her terminal wealth. The considered multidimensional asset price model incorporates several risk factors modeled both by diffusion processes and by a Markov chain. Based on the semimartingale characterization of Markov chains we apply the Hamilton-Jacobi-Bellman approach to solve the problem for different utility functions. The relevance of the derived results is illustrated on...     »
Diese Arbeit befasst sich mit dem Portfoliooptimierungsproblem eines Investors, der den erwarteten Nutzen seines Endvermögens maximieren möchte. Das betrachtete multidimensionale Asset-Preis Modell berücksichtigt verschiedene Risikofaktoren, die sowohl durch Diffusionsprozesse, als auch durch eine Markovkette modelliert werden. Ausgehend von der Semimartingaldarstellung der Markovkette wenden wir die Hamilton-Jacobi-Bellman Methode an und lösen das Problem für verschiedene Nutzenfunktionen. Die...     »
Date of submission:
01.09.2015