Grating-Based X-Ray Phase-Contrast Mammography
Gitterbasierte Röntgen-Phasenkontrast-Mammographie
Scherer, Kai Hermann
Fakultät für Physik
Pfeiffer, Franz (Prof. Dr.)
Pfeiffer, Franz (Prof. Dr.); Ziegler, Sibylle (Prof. Dr.)
MED Medizin; PHY Physik
PHY 820d; MED 280d
The presented work deals with the question, whether phase-contrast mammography can address the shortcomings of routine breast screening. Therefore, a compact phase-contrast mammography setup was specifically designed within a laboratory environment, where the retrieval of full-field mammograms is practicable. By means of a case study, we demonstrate that phase-contrast mammography in comparison to standard examination provides a significantly enhanced detection quality of tumor strands, lesion b...     »
Die vorliegende Arbeit befasst sich mit der Frage, ob Phasenkontrast-Mammographie die Defizite des routinemäßigen Brust-Screenings adressieren kann. Hierfür wurde eigens ein kompaktes Phasenkontrast-Mammographiegerät in Laborumgebung entwickelt, das die Aufnahme von Vollfeldmammographien ermöglicht. Im Rahmen einer Fallstudie wird gezeigt, dass Phasenkontrast-Mammographie im Vergleich zur Standarduntersuchung eine deutlich bessere Detektion von Tumorausläufern, Läsionsrändern und kleinen Herden...     »