Original title:
Scanning Probe Microscopy of size-selected, supported clusters: The cluster-support interaction
Translated title:
Rastersondenmikroskopie von größenselektierten, geträgerten Clustern: Die Cluster-Träger Wechselwirkung
Author:
König, Michael
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Esch, Friedrich (Priv.-Doz. Dr.)
Referee:
Esch, Friedrich (Priv.-Doz. Dr.); Köhler, Klaus (Prof. Dr.); Becker, Conrad (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Catalysis, Graphene, Surface Chemistry, Ripening processes
Translated keywords:
Katalyse, Graphen, Oberflächenchemie, Reifungsprozesse
TUM classification:
CHE 100d
In this work, the ripening behavior of clusters has been studied by time-resolved Scanning Tunneling Microscopy at various temperatures, to get fundamental insights into the stability of supported nanoparticles, critical for their application in various fields, e.g. in catalysis. Truly monodisperse model catalysts were investigated that consist of atomically precise, size-selected Pd clusters adsorbed on specific sites of metal-supported graphene, where every cluster experiences the same chemica...     »
In dieser Arbeit wurde das Reifungsverhalten von Clustern mittels zeitaufgelöster Rastertunnelmikroskopie bei verschiedenen Temperaturen untersucht, um grundlegende Einblicke in das Stabilitätsverhalten von geträgerten Nanopartikeln zu erhalten, welches für deren Verwendung in verschiedensten Gebieten, etwa im Bereich der Katalyse, entscheidend ist. Vollkommen monodisperse Systeme wurden untersucht, welche aus atomar genau größenselektierten Pd Clustern bestehen, die alle an spezifischen Plätzen...     »
Date of submission:
29.06.2015