User: Guest  Login
Original title:
Object-Oriented Programming through the Lens of Computer Science Education
Translated title:
Objekt-Orientierte Programmierung aus fachdidaktischer Sicht
Author:
Berges, Marc-Pascal
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.)
Referee:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.); Brinda, Torsten (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
object orientation, computer science education, novice programmers
Translated keywords:
Objektorientierung, Informatikdidakitk, Programmieranfänger
TUM classification:
EDU 740d
Abstract:
This thesis provides a broad overview of concepts, teaching methods, and the current state of research in object-oriented programming. A graphical illustration is introduced to visualize definitions of concepts in literature. Furthermore, a teaching approach that dispenses almost entirely of instruction by teachers is developed. In this context, knowledge and abilities of novice programmers are investigated. Additionally, item response theory is applied to program code.
Translated abstract:
In der Arbeit wird ein Überblick über die Konzepte, Lehrmethoden und den aktuellen Stand der Forschung in der objekt-orientierten Programmierung gegeben. Eine graphische Darstellung von Konzepten in Literatur wird eingeführt. Außerdem wird ein Lehransatz vorgestellt, der weitestgehend auf Instruktion verzichtet. In diesem Kontext werden Wissen und Fertigkeiten von Programmieranfängern untersucht. Zusätzlich wird die Item-Response-Theorie auf Programmcode angewendet.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1245597
Date of submission:
07.04.2015
Oral examination:
23.07.2015
File size:
6600259 bytes
Pages:
368
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20150723-1245597-1-4
Last change:
07.09.2015
 BibTeX