User: Guest  Login
Original title:
Mobile laser-induced fluorescence set-up for motor oil consumption measurements and laser desorption source for studies of soot formation
Translated title:
Weiterentwicklung eines mobilen, auf laserinduzierter Fluoreszenz basierenden Gerätes zur Bestimmung des Motorölverbrauchs und Aufbau einer Laserdesorptionsquelle zur Untersuchung von Rußbildung.
Author:
Alonso-Gil, Eduardo
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Heiz, Ulrich K. (Prof. Dr.)
Referee:
Heiz, Ulrich K. (Prof. Dr.); Niessner, Reinhard (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Oil consumption, Fluorescence, Laser desorption, Mass spectrometry, Soot
Translated keywords:
Ölverbrauch, Fluoreszenz, Laser-Desorption, Flugzeit-Massenspektrometer, Russ
TUM classification:
CHE 100d
A mobile laser-induced fluorescence set-up was built with the aim to measure oil consumption of combustion engines. Two prototypes based on an innovative laser system have been mounted, tested and improved. Several calibration procedures proved the good functionality of the final prototype and its ability for commercialization. In addition, a laser desorption source was set-up in a linear time of flight mass spectrometer to carry out studies of soot formation. Decacyclene as a hydrocarbon model...     »
Translated abstract:
Ein mobiles Gerät auf Basis von Laser-induzierter Fluoreszenz wurde aufgebaut mit dem Ziel den Ölverbrauch von Verbrennungsmotoren zu messen. Zwei Prototypen mit einem innovativen Lasersystem wurden montiert, getestet und verbessert. Mehrere Kalibrationszyklen bewiesen das gute Funktionieren des endgültigen Prototyps und die Möglichkeit einer Kommerzialisierung. Außerdem wurde eine Laser-Desorption-Quelle in einem Flugzeit-Massenspektrometer aufgebaut um die Bildung von Ruß beobachten zu können...     »