Original title:
Rhenium in Biomass Refining – Catalyst Development and Mechanistic Studies on the Rhenium Oxide-Catalysed C–O Bond Cleavage of Lignin Model Compounds
Translated title:
Rhenium in der Veredelung von Biomasse – Katalysatorentwicklung und mechanistische Studien über die Rheniumoxid katalysierte C–O Bindungsspaltung in Lignin Modellsystemen
Author:
Harms, Reentje Gerhard
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Herrmann, Wolfgang A. (Prof. Dr. Dr. h.c. mult.)
Referee:
Herrmann, Wolfgang A. (Prof. Dr. Dr. h.c. mult.); Sieber, Volker (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Catalysis, Rhenium, Lignin, Biomass, C–O bond cleavage
Translated keywords:
Katalyse, Rhenium, Lignin, Biomasse, Spaltung von C–O Bindungen
TUM classification:
CHE 330d
Methyldioxorhenium generated in situ from methyltrioxorhenium, and rhenium heptoxide are described as environmentally benign and efficient catalysts for the clean C–O bond cleavage of dimeric lignin model compounds. Rhenium’s novel catalytic reaction proceeds selectively under mild conditions without addition of any additives. The applied catalysts exhibit substantially different catalytic activities (by factor 300) which could be explained by mechanistic studies. A new insight in rhenium’s chem...     »
Methyldioxorhenium, erzeugt in situ aus Methyltrioxorhenium, und Rheniumheptoxid werden als effiziente und umweltfreundliche Katalysatoren für die glatte Spaltung von C–O Bindungen in Lignin Modelldimeren beschrieben. Diese im Falle des Rheniums neuartige Katalyse verläuft ohne Zugabe von Additiven im Modellsystem selektiv unter milden Bedingungen. Die Katalysatoren zeigen eine um den Faktor 300 unterschiedliche Aktivität, welche durch mechanistische Stu-dien erklärt werden konnte. Zahlreiche NM...     »
Date of submission:
15.09.2014