Original title:
Legibility of Robot Behavior
Original subtitle:
Investigating Legibility of Robot Navigation in Human-Robot Path Crossing Scenarios
Translated title:
Lesbarkeit des Roboter Verhaltens
Translated subtitle:
Untersuchungen der Lesbarkeit von Roboter Navigation in Mensch-Roboter Pfadkreuzungssituationen
Author:
Lichtenthäler, Christina
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Cremers, Daniel (Prof. Dr.)
Referee:
Cremers, Daniel (Prof. Dr.); Kirsch, Alexandra (Prof. Dr.); Hanheide, Marc A. (Dr.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
Keywords:
Human-Robot Interaction, Robotics, Robot Navigation, Legibility
Translated keywords:
Mensch-Roboter Interaktion, Robotik, Roboter Navigation, Lesbarkeit
A key requirement for a smooth and safe human-robot collaboration is for the robot to make its intentions and goals clear to its human collaborator. Such behavior is referred to as legible robot behavior. The thesis at hand investigates legibility of robot navigation behavior in human-robot path crossing situations. We conducted five different experiments in order to explore how legible state-of- the-art navigation algorithms are perceived and how the robot should behave in a path crossing situa...     »
Eine wesentliche Voraussetzung für eine reibungslose und sichere Mensch-Roboter Kooperation ist, dass der Roboter seine Absichten und Ziele dem interagierenden Menschen erkennbar macht. Ein solches Verhalten bezeichnen wir als lesbar. Die vorliegende Arbeit untersucht die Lesbarkeit von Roboter Bewegungen in Situationen, in denen der Roboter den Weg des Menschen kreuzt. Wir führten fünf verschiedene Experimente durch, um zu ermitteln, wie lesbar das Roboterverhalten bei der Verwendung von state-...     »
Date of submission:
17.06.2014