User: Guest  Login
Original title:
Usability Oriented Visualization Techniques for 3D Navigation Map Display
Translated title:
Benutzerfreundliche Visualisierungstechniken für die Darstellung von 3D-Navigationskarten
Author:
Vaaraniemi, Mikael
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Westermann, Rüdiger (Prof. Dr.)
Referee:
Westermann, Rüdiger (Prof. Dr.); Döllner, Jürgen (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; GEO Geowissenschaften
Keywords:
maps, navigation, gpu, visualization, roads, labels, orthoimages
Translated keywords:
Karte, Navigation, GPU, Visualisierung, Straßen, Beschriftungen, Orthofotos
Controlled terms:
Digitale Karte; Dreidimensionale Computergraphik; Benutzerfreundlichkeit
TUM classification:
DAT 758d; GEO 007d; DAT 301d
The rise of available geographic data and the rapid increase of GPU computing power in embedded systems enable increasingly more complex visualizations of 3D navigation maps. This thesis presents concepts and techniques that enhance considerably the perception and recognition, visual association, and rendering efficiency of 3D map display. These contributions aim at improving the usability of 3D maps as used in navigation systems and spatial information browsing.
Translated abstract:
Das Leistungswachstum von eingebetteten stromsparenden Grafikkarten und die Zunahme von frei verfügbaren geografischen Daten ermöglichen immer komplexere Visualisierungen von 3D-Navigationskarten. In dieser Arbeit werden neue Verfahren vorgestellt, um die Erkennung, die bildliche Verbindung und die Darstellungseffizienz von Kartenelementen, bspw. Straßen, Beschriftungen und Satellitenbilder, zu verbessern. Die vorgestellten Verfahren ermöglichen die Verbesserung der Benutzerfreundlichkeit von 3D...     »
Date of submission:
19.03.2014