Original title:
Investigation of a Damage Tolerant Joining Technology for Lightweight Structures
Translated title:
Beitrag zur Untersuchung einer schadenstoleranten Fügetechnik für Leichtbaustrukturen
Author:
Nogueira da Silva, Ana Carolina
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); de Traglia Amancio Filho, Sergio (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Lightweight Design, Composites, Through-thickness Reinforcement
Translated keywords:
Leichtbau, Faserverbundwerkstoff, 3D-Verstärkung
To improve the performance for carbon fiber reinforced plastics (CFRP), an innovative joining technology integrating metallic pins into composite structures was investigated in the present work. Through an established mechanical interlocking, a significant improvement of the out-of-plane properties of CFRP was achieved. The main objective was to develop a high-performance lightweight joint that combined damage tolerance with efficient load transfer.
Um die Performance von Kohlenstofffaserverstärkte Kunststoffe (CFK) zu verbessern wird in der vorliegenden Arbeit eine innovative Verbindungstechnik, mit metallischen Pins als intrinsische Verstärkungselemente entwickelt. Durch diese neuartige mechanische Verbindung, konnten die Out-of-Plane Eigenschaften von CFK verbessert werden. Damit würde das Ziel dieser Arbeit erreicht, in dem ein Verbindungskonzept für Leichtbau zu erarbeiten und zu bewerten, welches eine attraktive Kombination von Schade...     »
ISBN:
978-3-8439-1994-4