User: Guest  Login
Original title:
First-Principles Description of the Isomerization Dynamics of Surface-Adsorbed Molecular Switches
Translated title:
Ab initio Beschreibung der Isomerisierungsdynamik molekularer Schalter an Oberflächen
Author:
Maurer, Reinhard Johann
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Reuter, Karsten (Prof. Dr.)
Referee:
Reuter, Karsten (Prof. Dr.); Barth, Johannes (Prof. Dr.); Saalfrank, Peter (Prof. Dr.); Tromp, Moniek (Prof., Ph.D.)
Language:
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
molecular switching, nanotechnology, Azobenzene, surface functionalization
Translated keywords:
molekulare Schalter, Nanotechnologie, Azobenzen, Oberflächenfunktionalisierung
TUM classification:
CHE 615d; CHE 649d; CHE 665d
This work investigates adsorbed molecular switches on the example of coinage-metal adsorbed azobenzene molecules. Employing state-of-the-art first-principles methodology, an accurate model of the structure and energetics is established. With this model the loss of thermodynamic prerequisites to molecular function can be explained and future design strategies are discussed. On the basis of this a possible future approach towards an explicit dynamical simulation is proposed.
Translated abstract:
Diese Arbeit untersucht adsorbierte molekulare Schalter am Beispiel von münzmetalladsorbierten Azobenzenen. Mittels moderner ab-initio Methodik wird ein genaues Modell der Struktur und Energetik geschaffen. Damit kann der Verlust der thermodynamischen Vorraussetzungen für molekulare Funktion erklärt und zukünftige Designstrategien erarbeitet werden. Auf Basis dieser Analyse wird ein möglicher Ansatz für explizite dynamische Simulationen vorgeschlagen.
Date of submission:
28.11.2013