Top Quark Threshold Scan and Study of Detectors for Highly Granular Hadron Calorimeters at Future Linear Colliders
Produktionsschwellen-Messung des Top-Quarks und Studie von Detektoren für hochgranulare Hadronkalorimeter für Zukünftige Linearbeschleuniger
Tesař, Michal
Fakultät für Physik
Caldwell, Allen C. (Prof., Ph.D.)
Caldwell, Allen C. (Prof., Ph.D.); Fabbietti, Laura (Prof. Dr.)
PHY Physik
top quark, 1S mass, threshold scan, linear colliders, plastic scintillators, silicon photomultipliers
Top-Quark, 1S-Masse, Produktionsschwellen-Messung, Linearbeschleuniger, Plastik-Szintillatoren, Silicon-Photomultipliers
The precision of the measurement of the top quark mass achievable with a threshold scan at CLIC and ILC was studied. The measurement of the top pair production cross section was simulated and fitted with theoretical predictions calculated at NNLO. The results show that combined statistic and systematic uncertainties below 100 MeV can be achieved. In addition, scintillators and silicon photomultipliers for highly granular calorimeters to be used at these future colliders were investigated.
Die erreichbare Präzision der Masse des Top-Quarks mit einer Produktionsschwellen-Messung bei CLIC und ILC wurde untersucht. Hierfür wurde die Messung des Wirkungsquerschnitts simuliert und mit theoretisch berechneten Kurven mit NNLO Genauigkeit angeglichen. Die Ergebnisse zeigen, dass eine kombinierte statistische und systematische Unsicherheit kleiner als 100 MeV erreichbar ist. Des weiteren wurden Szintillatoren und Silicon-Photomultiplier für hochgranulare Kalorimeter an zukünftigen Beschl...     »
16.12.2013
12.03.2014