Original title:
Growth of GaAs-based nanowires on silicon for optical applications
Translated title:
Wachstum GaAs-basierter Nanodrähte auf Silizium für optische Anwendungen
Author:
Rudolph, Daniel
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Finley, Jonathan J. (Prof., Ph.D.)
Referee:
Finley, Jonathan J. (Prof., Ph.D.); Stutzmann, Martin (Prof. Dr.)
Subject group:
PHY Physik
In this thesis, we investigate the integration of GaAs-based nanowires and their heterostructures on Si using molecular beam epitaxy without external catalyst. We study correlated microstructure-optical property phenomena using transmission electron microscopy and Raman and photoluminescence spectroscopy, respectively. Moreover, we demonstrate control over the nanowire morphology via the design of growth templates and a suitable choice of growth parameters.
Im Rahmen dieser Doktorarbeit untersuchen wir die Integration von GaAs-basierten Nanodrähten und ihren Heterostrukturen auf Silizium per Molekularstrahlepitaxie ohne Zuhilfenahme externer Katalysatoren. Wir befassen uns mit der Wechselwirkung der mikrostrukturellen und optischen Eigenschaften, welche wir mittels Transmissionselektronenmikroskopie bzw. Raman- und Photolumineszenz-Spektroskopie eruieren. Darüber hinaus zeigen wir, dass die Nanodraht-Morphologie über das Design des Wachstumssubstra...     »
Series:
Selected Topics of Semiconductor Physics and Technology = Ausgewählte Probleme der Halbleiterphysik und Technologie
Series volume:
ISBN: