Magnetization of correlated electron systems: MnSi thin films, CrB2 single crystals and two-dimensional electron systems in MgZnO/ZnO
Magnetisierung von korrelierten Elektronensystemen: MnSi-Dünnfilme, CrB2-Einkristalle und zweidimensionale Elektronensysteme in MgZnO/ZnO
Brasse, Matthias
Fakultät für Physik
Grundler, Dirk (Prof. Dr.)
Grundler, Dirk (Prof. Dr.); Böni, Peter (Prof. Dr.)
PHY Physik
Correlated electron systems, de Haas-van Alphen effect
Korrelierte Elektronensysteme, De Haas-van Alphen Effekt
Torque magnetometry at low temperature is performed to investigate the magnetic properties of MnSi thin films, of a CrB2 single crystal and of a two-dimensional electron system (2DES) formed at the interface of MgZnO/ZnO. The magnetic anisotropy and phase diagram of MnSi as well as information on the electronic structure of CrB2 are obtained. The MgZnO/ZnO 2DES exhibits the de Haas-van Alphen effect and non-equilibrium currents which are analyzed in order to determine ground state properties an...     »