User: Guest  Login
Original title:
Data Mining als Methode zur Industrialisierung und Qualifizierung neuer Fertigungsprozesse für CFK-Bauteile in automobiler Großserienproduktion
Translated title:
Data mining as a method of industrialization and qualification of new manufacturing processes for CFRP components in automotive mass production
Author:
Sorg, Christian
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.); Bäck, Thomas (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
FER Fertigungstechnik; MAS Maschinenbau
Keywords:
CFK, Großserie, Data Mining, Mustererkennung, Analyse, Data Warehouse, Maschinelles Lernen, KNN, ML, Entscheidungsbäume, Versuchsplanung
Translated keywords:
CFRP, high-volume production, data mining, pattern recognition, analysis, data warehouse, machine learning, ANN, ML, decision trees, design of experiments
CFK in automobiler Großserie. Die zur Erreichung dieses Zieles immer komplexeren Produktionsprozesse gehen mit dem Wachstum der akquirierten Daten einher. Um die Informationsflut zu bewältigen und inhärentes Wissen zu extrahieren, wird ein DWH-System zur strukturierten Datenanalyse aufgebaut. Algorithmen aus dem Umfeld Data Mining ermöglichen ferner die Erstellung von Modellen zur Prädiktion von Bauteilfehlern. Der datenbasierte Ansatz wird durch ein Konzept zur Integration der Modelle in einen...     »
Translated abstract:
CFRP in automotive volume production. The development of more sophisticated production processes, necessary to achieve this goal, is associated with the growth of acquired data. To handle this information overload and extract its inherent knowledge, a DWH-system for structured data analysis will be established. These data will be used to compile various data mining models to predict defective parts. This data-driven approach will be complemented by a concept to integrate the models into a produc...     »
Series:
Data Mining in der Prozesskette CFK