User: Guest  Login
Original title:
Superconductivity and non-Fermi liquid behavior on the border of itinerant ferromagnetism
Translated title:
Supraleitung und Nicht-Fermi-Flüssigkeits-Verhalten im Grenzbereich von itinerantem Ferromagnetismus
Author:
Ritz, Robert
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Pfleiderer, Christian (Prof. Dr.)
Referee:
Pfleiderer, Christian (Prof. Dr.); Huxley, Andrew (Prof., Ph.D.)
Language:
Subject group:
PHY Physik
Keywords:
quantum phase transitions, ferromagnetism, superconductivity, non-Fermi liquid, skyrmion
Translated keywords:
Quantenphasenübergänge, Ferromagnetismus, Supraleitung, Nicht-Fermi-Flüssigkeit, Skyrmion
When magnetic order is suppressed under pressure, a superconducting (SC) phase emerges in the ferromagnet UGe2 and an extended non-Fermi liquid (NFL) regime is observed in the helimagnet MnSi. We report thermal expansion measurements of UGe2 under pressure by means of neutron Larmor diffraction. We find a new, putatively non-magnetic transition at the temperature TL at pressures close to the SC phase. In MnSi we report Hall effect measurements under pressure. We find a topological Hall effect,...     »
Translated abstract:
Bei Unterdrückung der magnetischen Ordnung durch Druck beobachtet man in dem Ferromagnet UGe2 eine supraleitende (SL) Phase und ein ausgedehntes Nicht-Fermi-Flüssigkeits-Verhalten (NFL) in dem itineranten Helimagnet MnSi. In Messungen der thermischen Ausdehnung von UGe2 unter Druck mit Hilfe von Neutronen-Larmordiffraktion beobachten wir einen vermeintlich nicht-magnetischen Übergang bei der Temperatur TL bei Drücken nahe der SL Phase. In MnSi werden Hall-Effekt-Messungen unter Druck vorgestellt...     »
Date of submission:
24.09.2013