Innovative Complexation Strategies for the Introduction of Short-lived PET Isotopes into Radiopharmaceuticals
Innovative Komplexierungsmethoden für die Einführung kurzlebiger PET-Isotope in Radiopharmaka
Simecek, Jakub
Fakultät für Chemie
Wester, Hans-Jürgen P. (Prof. Dr.
Wester, Hans-Jürgen P. (Prof. Dr.); Kessler, Horst (Prof. Dr. Dr. h.c.); Schwaiger, Markus (Prof. Dr.)
CHE Chemie
Chelators, Ga-68, Cu-64, PET imaging
Chelatoren, Ga-68, Cu-64, PET Bildgebung
CHE 808d; CHE 893d
A number of TRAP (Triazacyclononane-triphosphinate) chelators were evaluated for labelling with Gallium-68. Based on the obtained data, a novel bifunctional chelator NOPO was designed, synthesised and employed for preparation of Ga-68 radiopharmaceuticals. Several 68Ga-labelled NOPO peptidic conjugates showed promising results in preclinical positron emission tomography (PET) imaging studies using the mice models. Moreover, NOPO was found also suitable for labelling with Copper-64.
Eine Serie von TRAP-(Triazacyclononan-Trisphosphinat)-Chelatoren wurde bezüglich ihrer Gallium-68-Markierungseigenschaften charakterisiert. Darauf aufbauend wurde NOPO, ein neuer bifunktioneller Chelator für die Verwendung in Gallium-68-Radiopharmaka, entworfen und synthetisiert. Einige Gallium-68-markierte NOPO-Peptid-Konjugate wurden erfolgreich für die präklinische Positronenemissionstomographie-Bildgebung im Mausmodell eingesetzt. NOPO ist zudem für die Verwendung mit Kupfer-64 geeignet.
04.06.2013
29.01.2014