Original title:
Neutron µstiX
Original subtitle:
Micrometer Structure Investigation with Real Space and Reciprocal Space Crossover using Neutron Imaging Detectors
Translated title:
Neutron µstiX
Translated subtitle:
Untersuchung von Mikrometerstrukturen mit Übergang vom realen Ortsraum zum reziproken Impulsraum unter Verwendung von bildgebenden Neutronendetektoren
Author:
Mühlbauer, Martin Johann
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Böni, Peter (Prof. Dr.)
Referee:
Zacharias, Martin (Prof. Dr.); Böni, Peter (Prof. Dr.); Petry, Winfried (Prof. Dr.)
Subject group:
PHY Physik
Keywords:
Neutron Imaging, Ultra Small Angle Neutron Scattering (USANS)
Translated keywords:
Neutron Imaging, Ultra-Kleinwinkel Neutronenstreuung (USANS)
This work is concerned with the investigation of inhomogeneities in materials with length scales of the order of micrometers by means of neutrons. For this purpose the transmission signal is measured in real space using neutron imaging methods, while for Ultra Small Angle Neutron Scattering (USANS) the signal of the scattered neutrons is assigned to a spatial frequency distribution in reciprocal momentum space. Hereby a gap is bridged for measuring length scales accessible with neutrons ranging...     »
Diese Arbeit befasst sich mit der Untersuchung von Inhomogenitäten in Materialien mit einer Längenskala der Größenordnung von mehreren Mikrometern unter Zuhilfenahme von Neutronen. Im realen Ortsraum wird hierfür das Transmissionssignal mit bildgebenden Verfahren der Neutronenradiographie gemessen, wohingegen bei der Ultra-Kleinwinkel Neutronenstreuung das Signal der gestreuten Neutronen einer Häufigkeitsverteilung im reziproken Impulsraum zugeordnet wird. Hierdurch wird eine Lücke der mit Neutr...     »
Date of submission:
26.04.2013