Absorptive Capacity und kollektive Ideenbewertung in Open Innovation Communities von Softwareunternehmen
Absorptive Capacity and Collective Idea Evaluation in Open Innovation Communities of software companies
Blohm, Ivo
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.)
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Leimeister, Jan Marco (Prof. Dr.)
WIR Wirtschaftswissenschaften
Innovationsmanagement, Open Innovation Communities, Nutzerintegration, Absorptive Capacity, kollektive Ideenbewertung, kollektive Intelligenz, Crowdsourcing
innovation management, open innovation communities, user integration, absorptive capacity, collective intelligence, collective idea evaluation, crowdsourcing
WIR 623d; DAT 020d ; DAT 310d; WIR 600d
Absorptive Capacity ist der limitierende Faktor für die Nutzung des großen Innovationspotenzials von Open Innovation Communities. Vier Fallstudien untersuchen daher die Selektion von Ideen aus diesen Communities im Kontext der Absorptionsprozesse und -kompetenzen von Community-Betreibern. Sie zeigen, wie Mechanismen der kollektiven Ideenbewertung, mit denen Community-Nutzer Ideen online bewerten, die Selektion vereinfachen. Die Gestaltung solcher Mechanismen wird in drei Experimenten evaluiert.
Absorptive Capacity is the limiting factor for harnessing the enormous innovation potential of open innovation communities. Thus, four qualitative case studies research the selection of ideas from these communities in the context of absorption processes and competences of community-operators. They show how mechanisms for collective idea evaluation, which enable community-users to evaluate ideas online, support this selection. The effective design of such mechanisms is evaluated in three experime...     »
12.06.2012
15.02.2013