Spin Transfer Torques and Spin Fluctuations in Helimagnets
Jonietz, Florian
Fakultät für Physik
Böni, Peter (Prof. Dr.)
Böni, Peter (Prof. Dr.); Gross, Rudolf (Prof. Dr.)
PHY Physik
Two different aspects of the helimagnetic material systems MnSi and Mn1-xFexSi were treated. In the first part, spin transfer torques in MnSi were examined and in the second part spin fluctuations in pure MnSi and in Mn1-xFexSi.
The influence of electric current on the magnetic structure in the skyrmion phase of MnSi was measured with small angle neutron scattering. A rotation of the scattering patterns was observed, where the rotational sense was dependent on the direction of the current, the applied magnetic field and a temperature gradient created in the sample.
The spin fluctuations were measured by inelastic neutron scattering with a triple axis spectrometer. The data of pure MnSi is in accordance with previous studies, the data of Mn1-xFexSi is consistent with the data of MnSi.
Zwei verschiedenen Aspekte der helimagnetischen Materialsysteme MnSi und Mn1-xFexSi werden behandelt. Im ersten Teil werden Spin-Transfer-Torque-Effekte in MnSi untersucht und im zweiten Teil Spinfluktuationen in reinem MnSi und in Mn1-xFexSi .
Der Einfluss von elektrischem Strom auf die magnetische Struktur in der Skyrmionphase von MnSi wurde mit Neutronen-Kleinwinkelstreuung gemessen. Es wurde eine Rotation der Streumuster festgestellt, wobei der Drehsinn von der Richtung des Stromes, des angelegten Magnetfeldes und eines in der Probe erzeugten Temperaturgradienten abhängig war.
Die Spinfluktuationen wurden mit inelastischer Neutronenstreuung an einem Drei-Achsen-Spektrometer gemessen. Die Daten in reinem MnSi stimmten mit vorhergehenden Studien überein, die Daten in Mn1-xFexSi sind konsistent mit den Daten von MnSi.
16.11.2011
13.03.2012