Original title:
Punktgestützte Flächentragwerke aus Brettsperrholz (BSP) – Schubbemessung unter Berücksichtigung von Schubverstärkungen
Translated title:
Cross Laminated Timber (CLT) Plane Structures under Concentrated Loading from Point Supports - Shear Design including Reinforcements
Author:
Mestek, Peter
Faculty/School:
Fakultät für Bauingenieur- und Vermessungswesen
Advisor:
Kreuzinger, Heinrich (Prof. Dr.)
Referee:
Kreuzinger, Heinrich (Prof. Dr.); Winter, Stefan (Prof. Dr.); Blaß, Hans-Joachim (Prof. Dr.)
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
Brettsperrholz, BSP, Zweiachsig, Punktstützung, Einzellast, Bemessung, Schub, Rollschub, Verstärkung, Vollgewindeschraube
Translated keywords:
Cross Laminated Timber, CLT, Biaxial, Point Support, Concentrated Load, Design, Shear, Rollingshear, Reinforcements, Screws, Continuous Thread
Controlled terms:
Brettsperrholz; Flächentragwerk; Schubtragfähigkeit; Bemessung
TUM classification:
BAU 300d; BAU 480d
Die vorliegende Arbeit befasst sich mit der Schubbemessung von Brettsperrholz (BSP) bei konzentrierter Lasteinleitung und punktuell angeordneten Schubverstärkungen aus Vollgewindeschrauben. Für die Schubbemessung im Bereich von Punktstützungen bzw. Einzellasten wird ein vereinfachtes Verfahren zur Ermittlung der maßgebenden Rollschubspannungen vorgestellt. Experimentelle Untersuchungen bilden die material-mechanische Grundlage, um den Einfluss der Spannungsinteraktionen von Rollschub und Querdru...     »
This thesis deals with the shear design of Cross Laminated Timber (CLT) elements stressed by concentrated loads which are locally reinforced by means of self-tapping screws with continuous threads. A simplified model is presented using an effective width for the calculation of the shear stresses in the vicinity of point supports or concentrated loads. Laboratory tests supply material-mechanical principles to determine the interaction of rolling shear stresses and compression perpendicular to the...     »