Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Klinker, Gudrun J. (Prof., Ph.D.)
Referee:
Welch, Gregory F. (Prof., Ph.D.); Klinker, Gudrun J. (Prof., Ph.D.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; INF Informationswesen, Bibliotheks-, Dokumentations-, Archiv-, Museumswesen
Keywords:
augmented reality, tracking, spatial relationship graph, data flow network, sensor noise, accuracy, uncertainty, Monte Carlo simulation
Translated keywords:
Augmented Reality, Erweiterte Realität, Tracking, räumlicher Abhängigkeitsgraph, Datenfluss-Netzwerk, Sensor, Genauigkeit, Messunsicherheit, Monte Carlo Simulation
Industrial Augmented Reality (IAR) techniques may help to increase the productivity of many working processes by augmenting interactively the physical scene with virtual information. Realtime position and orientation tracking of physical objects is needed to register them with the virtual world. It can be implemented based on a variety of sensors providing, e.g., optical, inertial, or acoustic measurements. Often, even a heterogeneous multi-sensor tracking environment is needed to achieve the ne...     »
Techniken der Erweiterten Realität können die Produktivität von industriellen Arbeitsprozessen erhöhen, indem die Sicht des Nutzers mit virtuellen Informationen angereichert wird. Dazu muss Position und Orientierung realer Objekte in Echtzeit bestimmt werden, um sie mit der virtuellen Welt registrieren zu können. Für Dieses Objekt-Tracking werden verschiedene Messprinzipien, insbesondere optische, inertiale oder akkustische, verwendet. Oft ist eine Kombination verschiedener Verfahren notwendig,...     »
Date of submission:
27.01.2011