User: Guest  Login
Original title:
Expanding the Toolkit of Protein Engineering: Towards Multiple Simultaneous in vivo Incorporation of Noncanonical Amino Acids
Translated title:
Erweiterung der Verfahren des Protein Engineering: Arbeiten zum Simultanen Mehrfacheinbau von Nichtkanonischen Aminosäuren in vivo
Author:
Hösl, Michael Georg
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Budisa, Nediljko (Prof. Dr.)
Referee:
Budisa, Nediljko (Prof. Dr.); Kiefhaber, Thomas (Prof. Dr.); Buchner, Johannes (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
BIO Biowissenschaften; CHE Chemie; CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Keywords:
expanded genetic code, aminoacyl-tRNA synthetase, transfer RNA, protein engineering, expression, noncanonical amino acid, click chemistry, posttranslational modification
Translated keywords:
erweiterter genetischer Code, Aminoacyl-tRNA Synthetase, Transfer RNA, Protein Engineering, Expression, nichtkanonische Aminosäure, Click-Chemie, posttranslationale Modifizierung
The aim of this work was to expand and further improve currently available tools for protein engineering with noncanonical amino acids. In this context, genetic code engineering and expansion were successfully conjoined, inter alia by incorporating 4-benzoylphenylalanine (Bpa) in combination with norleucine (Nle) into Thermoanaerobacter thermohydrosulfuricus lipase (TTL). The generated mutated TTL congener retained heat activation independency introduced by Nle while additionally endowing the po...     »
Translated abstract:
Das Ziel dieser Arbeit war die Erweiterung und Verbesserung der derzeit verfügbaren Methoden zum protein engineering mit nichtkanonischen Aminosäuren. In diesem Zusammenhang wurden die Methoden genetic code engineering und genetic code expansion erfolgreich kombiniert. Unter anderem wurde der gleichzeitige Einbau von 4-Benzoylphenylalanine (Bpa) und Norleucine (Nle) in die Lipase von Thermoanaerobacter thermohydrosulfuricus (TTL) erreicht. Das entstandene mutierte TTL Kongener zeigte weiterhin d...     »
Date of submission:
01.02.2011