User: Guest  Login
Original title:
Zur Beurteilung der Querdynamik von Personenkraftwagen
Translated title:
Identification of Subjective-Objective Handling Links for Passenger Cars
Author:
Decker, Medon
Year:
2009
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Referee:
Bubb, Heiner (Prof. Dr.); Heißing, Bernd (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Fahrdynamik, Fahrwerk, Querdynamik, Objektivierung, Wahrnehmung, Subjektivbewertung
Translated keywords:
Vehicle Dynamics, Chassis, Lateral Dynamics, Objective Parameters, Perception, Subjective Ratings
Abstract:
Zur Erweiterung der Methoden zur Objektivierung der Fahrdynamik werden Probandenversuche mit einem Experimentalfahrzeug durchgeführt, dessen Varianten von professionellen Versuchsfahrern bewertet werden. Die Fahrdynamik der Varianten kann durch Parametrierung der elektronisch gesteuerten Lenksysteme variiert werden. Als Fahrmanöver kommen der Doppelspurwechsel und Anlenken auf der Geraden bis zu mittleren Querbeschleunigungen zum Einsatz. Die Subjektivbewertungen werden in zwei Kategorien eing...     »
Translated abstract:
In order to identify subjective-objective handling links professional test drivers assess several different setups of an experimental passenger car. The car is equipped with electronically controlled front- and rear wheel steering systems which permit altering the car’s lateral dynamics in a wide range. Assessments are taken in double lane change and free-style transient manoeuvres up to medium levels of lateral acceleration. Subjective ratings are taken in two categories: the classical rating...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=674320
Date of submission:
02.10.2008
Oral examination:
23.03.2009
Pages:
119
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20080930-674320-1-4
Last change:
08.05.2009
 BibTeX