User: Guest  Login
Original title:
Förderung der naturwissenschaftlichen Argumentationsfähigkeit und des situationalen Interesses unter Berücksichtigung individueller und instruktionaler Faktoren
Translated title:
Promoting scientific reasoning and situational interest, considering individual and instructional factors
Author:
Lenker, Magdalena Katja
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Lewalter-Manhart, Doris (Prof. Dr.)
Referee:
Lewalter-Manhart, Doris (Prof. Dr.); Priemer, Burkhard (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
naturwissenschaftliche Argumentationsfähigkeit, situationales Interesse, Prompts, basic needs, naturwissenschaftliche Grundbildung
Translated keywords:
scientific reasoning, situational interest, prompts, basic needs, scientific literacy
TUM classification:
EDU 450d
Abstract:
Ziel der Dissertation ist es Faktoren zu identifizieren, die den Erwerb der naturwissenschaftlichen Argumentationsfähigkeit und das situationale Interesse begünstigen. Es werden die Auswirkungen von unterschiedlich strukturierten Prompts auf die genannten Zielvariablen bei Schülerinnen und Schüler mittels einer exemplarisch entwickelten Lernumgebung für den Physikunterricht untersucht. Die Befunde zeigen unter anderem auf, unter welchen Rahmenbedingungen die Lernumgebung im Unterricht eingesetzt...     »
Translated abstract:
The aim of the dissertation is to identify factors that favour the acquisition of scientific reasoning skills and situational interest. The effects of differently structured prompts on the above-mentioned target variables in pupils are investigated using a learning environment for physics teaching, that was developed for the purpose of this study. The findings show, among other things, under which conditions the learning environment can be used in the classroom.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1448869
Date of submission:
23.07.2018
Oral examination:
05.10.2018
File size:
58349429 bytes
Pages:
250
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20181005-1448869-1-0
Last change:
12.10.2018
 BibTeX