aviation risk quantification assessment aircraft state environmental conditions flight data analysis statistical model runway overrun excursion midair collision traffic collision avoidance system TCAS ACAS induced turbulence injuries
Translated keywords:
Luftfahrt Risiko Bestimmung Quantifikation Flugzeugzustand Umgebungsbedingungen Flugdatenanalyse statistisches Modell Überschießen der Landebahn induzierte Luftfahrtkollisionen TCAS Verletzungen Turbulenz
TUM classification:
VER 500d
Abstract:
This dissertation presents a novel approach for quantifying aviation risks of an individual flight based on Flight Data Analysis. The new method is based on the interaction between aircraft state and environmental conditions. While the aircraft state can be measured by flight data, the environmental conditions have to be statistically modelled. Due to the different nature of aviation risks, different statistical models had to be developed to cover the entire risk spectrum. The new method has been verified by means of three examples: runway overrun, midair collision induced by the Traffic Collision Avoidance System (TCAS), and turbulence induced injuries.
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This dissertation presents a novel approach for quantifying aviation risks of an individual flight based on Flight Data Analysis. The new method is based on the interaction between aircraft state and environmental conditions. While the aircraft state can be measured by flight data, the environmental conditions have to be statistically modelled. Due to the different nature of aviation risks, different statistical models had to be developed to cover the entire risk spectrum. The new method has bee...
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Translated abstract:
Diese Dissertation stellt einen neuartigen Ansatz zur Quantifizierung von Luftfahrtrisiken für einen einzelnen Flug auf Basis der Flugdatenanalyse vor. Die neue Methode analysiert die Wechselwirkung zwischen Flugzeugzustand und Umgebungsbedingungen. Während der Flugzeugzustand direkt durch Flugdaten gemessen werden kann, müssen die Umgebungsbedingungen statistisch modelliert werden. Aufgrund der unterschiedlichen Art der Luftfahrtrisiken mussten unterschiedliche statistische Modelle entwickelt werden, um das gesamte Risikospektrum abzudecken. Die neue Methode wurde mittels dreier Risikomodelle überprüft: Überschießen der Landebahn, induzierte Luftfahrtkollisionen durch das Traffic Collision Avoidance System (TCAS) und Verletzungen durch Turbulenz.
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Diese Dissertation stellt einen neuartigen Ansatz zur Quantifizierung von Luftfahrtrisiken für einen einzelnen Flug auf Basis der Flugdatenanalyse vor. Die neue Methode analysiert die Wechselwirkung zwischen Flugzeugzustand und Umgebungsbedingungen. Während der Flugzeugzustand direkt durch Flugdaten gemessen werden kann, müssen die Umgebungsbedingungen statistisch modelliert werden. Aufgrund der unterschiedlichen Art der Luftfahrtrisiken mussten unterschiedliche statistische Modelle entwickelt w...
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