User: Guest  Login
Original title:
Traffic Noise Modeling in Agent-Based Land Use/Transport Models 
Translated title:
Verkehrslärmmodellierung in agentenbasierten Flächennutzungs- und Verkehrsmodellen 
Year:
2021 
Document type:
Dissertation 
Institution:
TUM School of Engineering and Design 
Advisor:
Moeckel, Rolf (Prof. Dr.) 
Referee:
Moeckel, Rolf (Prof. Dr.); Axhausen, Kay W. (Prof. Dr.); Bogenberger, Klaus (Prof. Dr.) 
Language:
en 
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen 
Keywords:
traffic, noise, model, agent-based, simulation, environmental equity, land-use model 
Translated keywords:
Verkehr, Lärm, agentenbasiert, Simulation, Umweltgerechtigkeit, Flächennutzungsmodell 
TUM classification:
RPL 800; RPL 600 
Abstract:
Contemporary traffic models use agent-based approaches that microscopically represent individuals, including their characteristics and behaviors. This work examines use cases of agent-based models with respect to traffic noise modeling with a focus on scenarios for which an individual representation of actors is necessary. In particular, interactions between land use, traffic and noise as well as equity aspects are investigated. 
Translated abstract:
Zeitgenössische Verkehrsmodelle nutzen agentenbasierte Ansätze, mit denen Individuen inklusive ihrer Merkmale und Verhaltensweisen mikroskopisch dargestellt werden. Diese Arbeit untersucht Anwendungsfälle agentenbasierter Modelle im Hinblick auf Verkehrslärmmodellierung mit einem Fokus auf Szenarien, für die eine individuelle Darstellung von Akteuren notwendig ist. Insbesondere werden Wechselwirkungen zwischen Flächennutzung, Verkehr und Lärm sowie Gerechtigkeitsaspekte untersucht. 
Oral examination:
01.12.2021 
File size:
47485270 bytes 
Pages:
207 
Last change:
24.01.2022