User: Guest  Login
Original title:
Verbraucherverhalten bei Bio-Lebensmitteln: Analyse des Zusammenhangs zwischen Einstellungen, Moralischen Normen, Verhaltensabsichten und tatsächlichem Kaufverhalten
Translated title:
Consumer behavior regarding organic food: Analysis of the relationships between attitudes, moral norms, intentions and real buying behavior
Author:
Schöberl, Stefanie
Year:
2012
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Advisor:
Menrad, Klaus (Priv.-Doz. Dr.)
Referee:
Roosen, Jutta (Prof., Ph.D.); Suda, M. (Prof. Dr.); Menrad, Klaus (Priv.-Doz. Dr.)
Language:
de
Subject group:
WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Bio-Lebensmittel, Verbraucherverhalten, Theorie des geplanten Verhaltens, Strukturgleichungsmodell
Translated keywords:
organic food, consumer behavior, theory of planned behavior, structural equation modeling
Controlled terms:
Biologisches Lebensmittel; Verbraucherforschung; Kaufverhalten; Sittengesetz; Einstellung; Kaufmotivation
TUM classification:
OEK 740d; PHI 600d; PSY 435d
Abstract:
Für die Untersuchung des Zusammenhangs zwischen Einstellungen, moralischen Normen, bekundeten Kaufabsichten und dem tatsächlichen Kaufverhalten von Bio-Lebensmitteln wird auf Basis von Ajzen’s „Theorie des geplanten Verhaltens“ und unter Berücksichtigung vorliegender Studien zu Kaufmotiven bei Bio-Lebensmitteln ein Erklärungsmodell entwickelt, das als Strukturgleichungsmodell eine empirische Schätzung erfährt. Die dazu verwendeten Daten stammen aus Verbraucherpanelerhebungen zu Obst-, Joghurt-,...     »
Translated abstract:
To investigate the relationships between attitudes, moral norms, intentions and real buying behavior of organic food an explanatory model is developed which is based on Ajzen’s “Theory of Planned Behavior” as well as on research concerning buying motives for organic food. This model is estimated empirically by means of structural equation modeling. The data used for the empirical estimation are taken from a consumer panel referring to real purchases of fruits, yoghurt, bread and sausages in 2008...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1098882
Date of submission:
28.03.2012
Oral examination:
30.07.2012
File size:
3315370 bytes
Pages:
247
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20120715-1098882-1-5
Last change:
11.08.2017
 BibTeX