User: Guest  Login
Original title:
Spuren von Flucht und Asyl in Zweitsprachbiografien
Translated title:
Traces of forced migration and asylum in second language biographies
Author:
Thiel, Barbara
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Riedl, Alfred (Prof. Dr.)
Referee:
Riedl, Alfred (Prof. Dr.); Michalak, Magdalena (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften; LIN Linguistik
Keywords:
Soziokulturelle Theorie, Geflüchtete, Flüchtling, Asyl, Sprachbiografie, Zweitsprachbiografie, Berufsintegrationsklasse
Translated keywords:
Socio-cultural theory, refugee, asylum, language biography, second language biography, Berufsintegrationsklasse
TUM classification:
LIN 130
Abstract:
Die Forschungsarbeit geht der Frage nach, welche Aneignungsprozesse der deutschen Sprache sich bei Geflüchteten im jungen Erwachsenenalter rekonstruieren lassen. Theoretische Grundlage ist eine soziokulturelle Auffassung von Sprachaneignung. Die Ergebnisse zeigen, dass die Aneignung des Deutschen eng mit weiteren biografischen Entwicklungen verknüpft ist, wie dem Zugang zu beruflicher Bildung. Zudem wird deutlich, dass es Auswirkungen auf die Zweitsprachbiografie hat, Geflüchtete*r zu sein.
Translated abstract:
The research work investigates which processes in the acquisition of the German language can be reconstructed in case of refugees in young adulthood. The theoretical basis is a socio-cultural understanding of language acquisition. The results show that the acquisition of German is closely linked to further biographical developments, such as access to vocational training. In addition, it becomes clear that being a refugee has an impact on the second language biography.
Series:
Beiträge zur Arbeits-, Berufs- und Wirtschaftspädagogik
Series volume:
39
ISBN:
978-3-631-82706-2
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1519612
Date of submission:
10.10.2019
Oral examination:
31.01.2020
Last change:
18.09.2020
 BibTeX