User: Guest  Login
More Searchfields
Simple search
Original title:
Effect of Fatigue on Take-Over Performance in Conditionally Automated Driving
Translated title:
Die Auswirkung von Müdigkeit auf die Übernahmeleistung beim hochautomatiserten Fahren
Author:
Feldhütter, Anna Franziska
Year:
2021
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Referee:
Bengler, Klaus (Prof. Dr.); Bullinger-Hoffmann, Angelika (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Fatigue, Conditionally Automated Driving, Take-over Performance, Non-driving-related Activities
Translated keywords:
Müdigkeit, Hochautomatisiertes Fahren, Übernahmeleistung, Fahrfremde Tätigkeiten
TUM classification:
TEC 900
Abstract:
In this dissertation, fatigue during prolonged conditionally automated driving (CAD) was examined with the help of four driving simulator studies. Results showed that fatigue development is highly individual regarding whether and when a high level of fatigue is reached. Motivating activities could counter high fatigue levels. Fatigue caused startle reactions during the take-over from CAD to manual driving. For a safe operation of CAD, it is recommended to avoid high fatigue levels
Translated abstract:
In dieser Dissertation wurde Müdigkeit während längerem hochautomatisierten Fahren (HAF) mithilfe von vier Fahrsimulatorversuchen untersucht. Ergebnisse zeigten, dass die Müdigkeitsentwicklung in Bezug auf ob und wann Müdigkeit einsetzt, äußerst individuell ist. Motivierende Tätigkeiten konnten hohe Müdigkeitslevels vermeiden. Während der Übernahme vom HAF zum manuellen Fahren rief Müdigkeit Schreckreaktionen hervor. Für einen sicheren Betrieb von HAF wird empfohlen starke Müdigkeit zu vermeiden
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1631364
Date of submission:
05.01.2021
Oral examination:
19.10.2021
File size:
3490262 bytes
Pages:
201
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20211019-1631364-1-9
Last change:
22.11.2021
 BibTeX