User: Guest  Login
Original title:
Sensibilisierung Studierender der Beruflichen Bildung für sprachliche und kulturelle Diversität: Theorie und Praxis im Kontext von Vielfalt
Translated title:
The Development of Initial Competencies of Students of Vocational Education regarding Linguistic and Cultural Diversity: Theory and Practice
Author:
Gruber, Maria
Year:
2017
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Riedl, Alfred (Prof. Dr.)
Referee:
Riedl, Alfred (Prof. Dr.); Schelten, Andreas (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Diversität, Vielfalt, Diversity, Heterogenität, heterogene Klassen, Flüchtlinge, Geflüchtete, Fluchthintergrund, Migranten, Migrationshintergrund, Flucht, Migration, Normabweichung, Normerwartung, Normen, Benachteiligtenförderung, DaZ, DaF, Sprache, Deutsch als Zweitsprache, Deutsch als Fremdsprache, Multilingualität, Mehrsprachigkeit, Lehrerbildung, Lehrerprofessionalisierung, sprachliche Vielfalt, IkK, Interkulturell, Interkulturelle Kommunikation, kulturelle Vielfalt, interkulturelle Vielfalt...     »
Translated keywords:
intercultural communication, intercultural competencies, diversity, multilingualism, German as a Second Language, refugees, migration, socio-economic, socio-cultural, vocational education, vocational schools, discrimination, sensitivity, theory, practice, soon-to-be teachers
TUM classification:
EDU 730d
Abstract:
Die komplexe Sinnhaftigkeit und das orientierungsbietende Konzept einer Sensibilisierung von angehenden Lehrkräften an beruflichen Schulen für sprachliche und kulturelle Diversität der SchülerInnen (z. B. Vielfalt in Kontexten von Migration, Flucht und Abweichungen von schulischen Normvorstellungen) werden fundiert ausgearbeitet. Ob und inwiefern bei den Studierenden der Beruflichen Bildung eine (solche) Kompetenzanbahnung erfolgt, wird mit einander ergänzenden Zugängen im Rahmen einer kriterien...     »
Translated abstract:
The complex importance and an open concept of a first step towards the development of competencies regarding linguistic and cultural diversity (e. g. in contexts of migration, refugees and deviations from normative expectations in schools) of soon-to-be teachers at vocational schools are elaborated. If and to what extent students of vocational education develop such initial competencies is empirically investigated in the frame of an intervention, which follows a set of criteria and combines theo...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1399616
Date of submission:
08.11.2017
Oral examination:
12.12.2017
File size:
3440089 bytes
Pages:
390
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20171212-1399616-1-6
Last change:
21.12.2017
 BibTeX