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Original title:
Ein robustes Fahrdynamik-Regelungskonzept für die Kippvermeidung von Kraftfahrzeugen
Translated title:
A robust vehicle dynamics control concept for rollover avoidance
Author:
Odenthal, Dirk
Year:
2002
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Ackermann, Jürgen (Prof. Dr. Dr. habil.)
Referee:
Ackermann, Jürgen (Prof. Dr. Dr. habil.); Schmidt, Günther (Prof. Dr. Dr. E.h.)
Format:
Text
Language:
de
Subject group:
MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
Fahrdynamikregelung; Kippvermeidung; Aktive Lenkung; Robuste Regelung; Hunendlich; Parameterraumverfahren; Grenzzyklenvermeidung; Wankdynamik; Fahrdynamik-Modelle; Mensch-Maschine-System
Translated keywords:
vehicle dynamics control; rollover avoidance; active steering; robust control; Hinfinity; parameter space approach; limit cycle avoidance; roll dynamics; vehicle dynamics models; man machine systems; MMS
Controlled terms:
Kraftfahrzeug; Fahrdynamik; Regelungssystem; Lenkverhalten; Bremsverhalten
TUM classification:
VER 027d; VER 096d; MSR 980d
Abstract:
Fahrerunterstützungssysteme basierend auf aktiven Stelleingriffen in die Lenkung haben ein großes Potenzial für die Verbesserung von Fahrsicherheit und Fahrkomfort. In der vorliegenden Arbeit wird ein robustes Fahrdynamik-Regelungskonzept für die Kippvermeidung von Kraftfahrzeugen mit hoher Schwerpunktlage vorgestellt, mit dem zwei Ziele verfolgt werden: Die Bedämpfung der Wankdynamik durch kontinuierlich betriebene Lenkregelung und die Vermeidung von Überschlagunfällen bei gleichzeitiger Spurha...     »
Translated abstract:
Driver support systems based on active steering have a great potential in improving driving safety and comfort. In this dissertation a robust vehicle dynamics control concept for rollover avoidance of vehicles with an elevated center of gravity is introduced aiming at two goals. The first goal is to improve the roll damping by continuous operation steering control while the second one is to avoid vehicle rollover with simultaneous lane keeping in critical situations. The design of the underlying...     »
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=601538
Date of submission:
14.09.2001
Oral examination:
06.03.2002
File size:
3457756 bytes
Pages:
173
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss2002030615654
Last change:
19.06.2007
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