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Original title:
Experimentelle und simulative Untersuchung von einlaufbedingten Installationsverlusten eines Hubschraubertriebwerks
Translated title:
Experimental and simulative investigation of intake-related installation losses of a helicopter engine
Author:
Fuchs, Fabian Markus
Year:
2022
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Gümmer, Volker (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Gümmer, Volker (Prof. Dr.-Ing.); Hajek, Manfred (Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
VER Technik der Verkehrsmittel
TUM classification:
VER 630; MAS 590
Abstract:
Die integrale Auslegung der Antriebseinheit eines kleinen Hubschraubers resultiert häufig in komplexen Luftzuführungen zum Triebwerk, welche in dieser Arbeit genauer betrachtet werden. Um daraus resultierende Installationsverluste möglichst früh im Entwurfsprozess eines Hubschraubers abschätzen zu können wird ein Leistungsrechnungsmodell vorgestellt und mit experimentellen Daten verglichen. Der für diese Versuche aufgebaute Triebwerksprüfstand wird ebenfalls beschrieben.
Translated abstract:
The integral design of the propulsion unit of a small helicopter often results in complex air flows towards the turboshaft engine, which are considered in more detail in this work. In order to estimate the resulting installation losses as early as possible in the design process of a helicopter, a power calculation model is presented and compared with experimental data. The engine test rig set up for these experiments is also described.
ISBN:
978-3-8439-5174-6
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1659721
Date of submission:
09.06.2022
Oral examination:
04.10.2022
Last change:
24.11.2022
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