User: Guest  Login
Original title:
Mathematisches Fachwissen von gymnasialen Mathematiklehrkräften
Original subtitle:
Eine empirische Analyse des Konstrukts und dessen Korrelation mit Personen- und Unterrichtsvariablen
Translated title:
Mathematical knowledge of mathematics teachers at secondary and higher education
Translated subtitle:
An empirical analysis of the construct and its correlation with personal and teaching variables
Author:
Kessler, Stephan
Year:
2011
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof Dr.)
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
MAT Mathematik
Controlled terms:
Mathematikunterricht; Gymnasium; Mathematiklehrer; Fachwissen
TUM classification:
WIR 620d; JUR 420d; KUN 700d; EDU 730d; MAT 020d; EDU 270d
Abstract:
In der Arbeit werden zwei Auffassungen des Konstrukts „Mathematisches Fachwissen von Mathematiklehrkräften“ untersucht. Zum einen wird es als höheres universitäres Fachwissen verstanden und zum anderen als Fachwissen, das speziell zum Mathematiklehren benötigt wird. Anhand einer empirischen Studie mit 33 Lehrkräften kann diese Aufteilung in zwei Bereiche bestätigt werden. Darüber hinaus wird der Zusammenhang des Lehrerfachwissens mit Personen- und Unterrichtsvariablen untersucht. Dazu gehen nebe...     »
Translated abstract:
In the paper two conceptions of the construct “mathematical knowledge of mathematics teachers“ are examined. For one thing it is regarded as higher university knowledge and for another thing it is knowledge which is specially needed to teach mathematics. On the basis of an empirical analysis with 33 teachers this classification can be validated. Furthermore, the correlation between the teachers´ knowledge and personal and teaching variables is examinded. For this purpose in addition to more teac...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1071144
Date of submission:
02.05.2011
Oral examination:
02.08.2011
File size:
1680823 bytes
Pages:
194
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20110802-1071144-1-9
Last change:
08.12.2011
 BibTeX