User: Guest  Login
Original title:
Prozessdaten aus digitalen Schulbüchern als Instrument der mathematikdidaktischen Forschung
Original subtitle:
Theorie – Praxis – Empirie am Beispiel des Bruchzahlkonzepts
Translated title:
Process data from digital textbooks as an instrument for mathematics education research
Translated subtitle:
Theoretical considerations, practical implementation and empirical results: the case of fractions
Author:
Hoch, Stefan
Year:
2020
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.)
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Obersteiner, Andreas (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Didaktik, Mathematik, Prozessdaten, Schulbuch, Brüche
Translated keywords:
Education, Mathematics, Process Data, Textbook, Fractions
TUM classification:
EDU 730d
Abstract:
Für das Erlernen von Bruchzahlkonzepten bieten digitale Schulbücher vielfältige Potenziale, deren theoretische Herleitung und praktische Umsetzung einen Schwerpunkt dieser Arbeit bildet. Außerdem werden Prozessdaten als Instrument der mathematikdidaktischen Forschung vorgestellt und als Erhebungsmethode der Schulbuchnutzung mit einer Stichprobe von 256 Lernenden empirisch validiert. Zudem werden die Chancen von Prozessdaten für Fragestellungen außerhalb der Schulbuchnutzung aufgezeigt.
Translated abstract:
For learning fractions, digital textbooks offer various possibilities. The theoretical derivation and practical implementation of these is a focus of this work. In addition, process data are introduced as an instrument of mathematics education research and empirically validated as a method of collecting data on textbook use with a sample of 256 students. Furthermore, research potential of process data from digital textbooks beyond textbooks themselves is shown.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1554567
Date of submission:
28.08.2020
Oral examination:
18.12.2020
File size:
25337811 bytes
Pages:
427
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20201218-1554567-1-1
Last change:
22.02.2021
 BibTeX