User: Guest  Login
Original title:
Prozessdaten aus digitalen Schulbüchern als Instrument der mathematikdidaktischen Forschung 
Original subtitle:
Theorie – Praxis – Empirie am Beispiel des Bruchzahlkonzepts 
Translated title:
Process data from digital textbooks as an instrument for mathematics education research 
Translated subtitle:
Theoretical considerations, practical implementation and empirical results: the case of fractions 
Year:
2020 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.) 
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Obersteiner, Andreas (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Didaktik, Mathematik, Prozessdaten, Schulbuch, Brüche 
Translated keywords:
Education, Mathematics, Process Data, Textbook, Fractions 
TUM classification:
EDU 730d 
Abstract:
Für das Erlernen von Bruchzahlkonzepten bieten digitale Schulbücher vielfältige Potenziale, deren theoretische Herleitung und praktische Umsetzung einen Schwerpunkt dieser Arbeit bildet. Außerdem werden Prozessdaten als Instrument der mathematikdidaktischen Forschung vorgestellt und als Erhebungsmethode der Schulbuchnutzung mit einer Stichprobe von 256 Lernenden empirisch validiert. Zudem werden die Chancen von Prozessdaten für Fragestellungen außerhalb der Schulbuchnutzung aufgezeigt. 
Translated abstract:
For learning fractions, digital textbooks offer various possibilities. The theoretical derivation and practical implementation of these is a focus of this work. In addition, process data are introduced as an instrument of mathematics education research and empirically validated as a method of collecting data on textbook use with a sample of 256 students. Furthermore, research potential of process data from digital textbooks beyond textbooks themselves is shown. 
Oral examination:
18.12.2020 
File size:
25337811 bytes 
Pages:
427 
Last change:
22.02.2021