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Original title:
Transnationale Kompetenzanerkennung 
Original subtitle:
Anerkennung von im Ausland erworbenen Fachkompetenzen in der Berufsbildung 
Translated title:
Transnational recognition of competences 
Translated subtitle:
Recognition of factual competences acquired abroad in vocational education and training 
Year:
2015 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Schelten, Andreas (Prof. Dr.) 
Referee:
Schelten, Andreas (Prof. Dr.); Hofmann, Wilhelm (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Kompetenz, Anerkennung, Taxonomie Tabelle 
Translated keywords:
competence, recognition, taxonomy table 
TUM classification:
EDU 440d 
Abstract:
Eine transparente Darstellung von im Ausland erworbenen Fachkompetenzen ist zentrale Voraussetzung für die transnationale Kompetenzanerkennung. Die Beschreibung von Lernergebnissen erweist sich auf europäischer Ebene als durchsetzungsfähiger Ansatz - ist alleine jedoch unzureichend. Als transparenzfördernde Ergänzung wurde eine Taxonomie Tabelle entwickelt, im Einsatz in gemischtnationalen Ausbildungsmodulen erprobt und durch Interviews mit verschiedenen Expertengruppen überprüft. 
Translated abstract:
A transparent presentation of factual competences acquired abroad is essential for transnational recognition of expertise. The description of learning outcomes seems to be an effective approach at the European level, however, is insufficient alone. The taxonomy table was created as transparency enhancing supplement, applied in mixed-national modules of vocational education and training and reviewed by interviews with different groups of experts. 
Series:
Beiträge zur Arbeits-, Berufs- und Wirtschaftspädagogik 
Series volume:
31 
ISBN:
978-3-631-66108-6 
Oral examination:
08.01.2015 
Last change:
13.05.2015