User: Guest  Login
Original title:
Wirksamkeit von Tablet-PCs bei der Entwicklung des Bruchzahlbegriffs aus mathematikdidaktischer und psychologischer Perspektive 
Original subtitle:
Eine empirische Studie in Jahrgangsstufe 6 
Translated title:
Effectiveness of Tablet PCs in Developing Initial Fraction Concepts from a Mathematics Education and Psychology Perspective 
Translated subtitle:
An Empirical Study in Grade 6 
Year:
2018 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät TUM School of Education 
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.) 
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Gasteiger, Hedwig (Prof. Dr. ); Seidel, Christina (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften 
Keywords:
Tablet-PC, iPad, Bruchzahlen, Interventionsstudie, Sekundarstufe, Conceptual Change 
Translated keywords:
tablet pc, iPad, fractions, intervention study, secondary education, conceptual change 
TUM classification:
EDU 730d 
Abstract:
Im Forschungsprojekt ALICE:Bruchrechnen wurde untersucht, inwieweit der Einsatz von Tablet-PCs einen Einfluss auf den Anfangsunterricht der Bruchrechnung hat. Dafür wurde ein digitales Lehrbuch zur Verwendung auf iPads vor dem Hintergrund fachdidaktischer und psychologischer Theorien und Erkenntnisse entwickelt. Zur Evaluation nahmen 736 Sechstklässlerinnen und Sechstklässler an einer 15-stündigen Interventionsstudie teil. Die Ergebnisse lassen vermuten, dass die Verwendung interaktiver und adap...    »
 
Translated abstract:
The research project ALICE:fractions aimed at understanding the use of tablet PCs in the classroom when teaching initial fraction concepts. Therefore, a digital textbook for use on an iPad was developed. The development took into account theories and insights from both mathematics education and instructional psychology. During a fifteen-lessons intervention 736 sixth grade students participated in an intervention study. Results suggests that especially low-achieving students can benefit from usi...    »
 
ISBN:
978-3-658-23923-7 
Oral examination:
20.07.2018 
Last change:
29.10.2018