Aspects of 3D Perception, Abstraction, and Interpretation in Autonomous Mobile Robotics
Aspekte der 3D-Perzeption, -Abstraktion und -Interpretation in der autonomen mobilen Robotik
Klasing, Klaas
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Buss, Martin (Prof. Dr.)
Buss, Martin (Prof. Dr.); Neira, José (Assoc. Prof., Ph.D.)
ELT Elektrotechnik
3D perception, object recognition, laser range data, point cloud, normal vector, surface segmentation, part-based
3D Wahrnehmung, Objekterkennung, 3D Laserscan, Punktwolke, Normalenvektor, Oberflächen-Segmentierung, teilebasiert
This thesis presents novel insights and solutions to the problem of perceiving, abstracting, and interpreting the 3D structure of human environments with autonomous mobile robots. It focuses on the goal of retrieving a meaningful representation of objects from 3D laser range data for purposes of object recognition. As such, it represents an important contribution to the development of cognitive technical systems, which depend on intelligent perception as a core capability. A chain of abstractio...     »