Adaptive grids and numerical fluid simulations for scrape-off layer plasmas
Adaptive Gitter und numerische Fluid-Simulationen für Randschichtplasmen
Klingshirn, Hans-Joachim
Fakultät für Mathematik
Rentrop, Peter (Prof. Dr.)
Rentrop, Peter (Prof. Dr.); Günter, Sibylle (Prof. Dr.); Rieder, Andreas (Prof. Dr.)
MAT Mathematik; NUC Kerntechnik, Kernenergie
scrape-off layer plasma, adaptive grids, numerical methods
Randschichtplasma, adaptive Gitter, numerische Verfahren
Magnetic confinement nuclear fusion experiments create plasmas with local temperatures in excess of 100 million Kelvin. In these experiments the scrape-off layer, which is the plasma region in direct contact with the device wall, is of central importance both for the quality of the energy confinement and the wall material lifetime. To study the behaviour of the scrape-off layer, in addition to experiments, numerical simulations are used. This work investigates the use of adaptive discretizati...     »