Original title:
Synthesis, Characterization and Physical Properties of Semiconducting Clathrate Compounds
Translated title:
Synthese, Charakterisierung und physikalische Eigenschaften von Clathrat Verbindungen
Author:
Kaltzoglou, Andreas
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Fässler, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Fässler, Thomas (Prof. Dr.); Scherer, Wolfgang (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Clathrates, Zintl phases, thermoelectric properties, order-disorder transition, substitution effects, solid-state synthesis, crystal structure, chemical bonding, structure-properties relationship
Translated keywords:
Clathrate, Zintl Phasen, Thermoelektrische Eigenschaften, Ordnung-Unordnung Übergang, Substitution Effekte, Festkörpersynthese, Kristallstrukturbestimmung, Chemische Bindung, Struktur-Eigenschaften Zusammenhang
Clathrates constitute a distinctive class of inclusion compounds. Elements like Si, Ge and Sn form a framework that encapsulates alkali- or alkaline-earth metals. The compounds are known as “semiconducting” clathrates and their electronic properties depend strongly on the substitution on the framework and guest sites. The present study deals with the synthesis, characterization and physical properties of type-I clathrates. The compounds are divided in two categories: a) RbxCs8–xSn44 (0 ≤ x ≤ 8),...     »
Auf der Suche nach thermoelektrischen Materialien stellen die Clathratverbindungen der Gruppe 14 (Si, Ge, Sn) eine wichtige Verbindungsklasse dar. In den Einschlussverbindungen bilden die Elemente Si, Ge oder Sn Käfige mit kovalent verknüpften Atomen aus. Die Verbindungen sind als „halbleitende“ Clathrate bekannt und ihre elektronischen Eigenschaften hängen stark von möglichen Substitutionen ab. Diese Arbeit behandelt die Synthese, Charakterisierung und physikalischen Eigenschaften von Typ-I Cla...     »
Date of submission:
07.04.2009