Influence of ozone on carbon transformation processes in plant-soil systems: Changes in rhizosphere microbial community patterns of woody plants
Einfluss von Ozon auf Kohlenstoff Transformationsprozesse im System Pflanze-Boden: Veränderungen im Profil der mikrobiellen Gemeinschaften in der Rhizosphähre von hölzernen Pflanzen
Esperschütz, Jürgen Alexander
Fakultät Wissenschaftszentrum Weihenstephan
Munch, Jean Charles (Prof. Dr. Dr. habil.)
Munch, Jean Charles (Prof. Dr. Dr. habil.)
FOR Forstwissenschaften; UMW Umweltschutz und Gesundheitsingenieurwesen
rhizosphere, beech, spruce, microbial communities, exudates, PLFA, ozone, CO2 labelling
Rhizosphäre, Buche, Fichte, mikrobielle Gemeinschaften, Exsudate, PLFA, Ozon, CO2 markierung
Carbohydrates leaving plants contribute to the pool of dissolved organic carbon in soil, postulated as a very attractive carbon source for microbial growth. By reason of increasing concern of tropospheric ozone damage on forest trees, this study focused on European beech (Fagus sylvatica L.) and Norway spruce (Picea abies (L.) Karst.) as experimental plants, since these are common in forests of Western Europe. Using different 13C-labelling techniques, individual groups of organisms were identifi...     »