Original title:
Einfluss der Wasser- oder Emulsionseinspritzung auf die homogene Dieselverbrennung
Translated title:
Influence of the injection of water or emulsion on homogeneous diesel combustion
Author:
Steinhilber, Thomas Wolfgang
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Boulouchos, Konstantinos (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Homogene Dieselverbrennung, Wassereinspritzung, Emulsion, Verdunstung, Einhubtriebwerk
Translated keywords:
HCCI diesel combustion, water injection, emulsion, vaporization, rapid compression machine
Controlled terms:
Dieselmotor; HCCI; Emissionsverringerung; Dieselkraftstoff; Emulgieren; Wasser
TUM classification:
MAS 526d; VER 065d; CIT 175d
Die homogene Kompressionszündung von hochsiedenden, zündwilligen Kraftstoffen wie handelsüblichem Diesel neigt zu einer frühen Zündung und bei hoher Last zu hohen Druckanstiegsraten, sowie Ruß- und Stickoxidemissionen. Sämtliche dieser Nachteile können durch die zusätzliche Einbringung von Wasser gemildert werden, wie experimentell und numerisch gezeigt wurde. Eine getrennte Wasser-Einspritzung senkt besonders effektiv den Druckanstieg, sowie die Rußemissionen. Emulsionen haben durch die höhere...     »
The homogeneous charge compression ignition of diesel fuel tends to an early ignition as well as high pressure rise rates, soot and NOx-emissions at high load. The addition of water acts in a positive way to all of these shortcomings as demonstrated experimentally and numerically. The seperate water injection shows advantages in reducing the pressure rise rates as well as the soot emissions. In contrast, emulsions delay ignition and reduce NOx-emissions more effective due to the better overlappi...     »